Tuesday, June 5, 2012

Paf Daging...

Assalamualaikum dan salam sejahtera........

Selamat bertemu kembali anak-anak yang dikasihi. N3 hari ini adalah hasil dari bekalan cik June pada hari Jumaat sebelum berlepas pulang ke kampung halaman.




Untuk menghabiskan stok makanan sebelum berangkat petang itu, cik June sempat menyediakan Paf Daging ini sebagai bekalan di dalam perjalanan yang panjang. Boleh aje kalau hendak menyinggah di R & R yang disediakan oleh pihak PLUS, tapi di waktu-waktu begini memang kita tidak dapat menjangkakan apa yang bakal berlaku.
Walau pada awal pembikinan lebuhraya dikatakan perjalanan menuju ke Selatan hanya memakan masa selama lebih kurang 3-4 jam mengikut cara pemanduan masing-masing.
Kalau dulu cik June hanya ambil masa selama 3 jam sahaja untuk sampai, namun sekarang ini memang memerlukan masa yang lebih dari itu kerana berjalan di musim cuti persekolahan dan musim orang mengadakan kenduri kahwin.
Kereta jangan cakaplah....rasanya habis satu Malaysia ni semuanya keluar dalam masa yang sama. Bermula dari persimpangan Nilai mengarah ke Selatan hingga melepasi Pedas/Linggi baru lalu lintas kembali seperti sedia kala.




Bagi cik June yang sudah biasa pulang ke kampung, kami memang berhati-hati dan membuat pelbagai persediaan seperti jangan memakan makanan yang pedas-pedas sebelum waktu perjalanan kerana bimbang akan mengalami sakit perut pula.
Pernah satu ketika kami berhenti di R & R Seremban dan di tandasnya ketiadaan air pula. Masing-masing yang memerlukan tempat itu memang akan menggunakannya. Bayangkan....bagaimana bau yang terhasil daripada itu?




Maka itu setiap kali jika ada rancangan untuk berjalan jauh ke Selatan atau Utara, pastikan anak-anak membawa bekalan makanan bersama untuk mengelak dari singgah membeli yang juga belum pasti akan kebersihannya di kala itu.
Mudah sahaja menyediakan Paf Daging ini. Anak-anak hanya memerlukan intinya sahaja. Pafnya boleh dibeli di super-supermarket. Isi dengan inti dan dilipat dua. Sapu dengan kuning telur di atasnya dan dibakar di dalam ketuhar dengan kepanasan 170 darjah Celsius selama 25 minit.




Jom kita minum dulu...............



No comments:

Post a Comment