Tuesday, October 2, 2012

Ketayap...

Assalamualaikum to all........

Ketayap? Dari mana nama kuih ini diperolehi pun Cik June tidak tahu...pelik juga namanya, kan? Yang cik June ingat emak memanggilnya dengan nama Dadar Gulung. Kalau itu memang benarlah kerana kuih itu didadarkan dahulu, diisi dengan inti kelapanya dan digulung. Cik June memang 'pass with flying colors' kata orang putih dalam menebar ketayap ini. Emak memang mempercayai cik June dalam membuat Dadar Gulung aka Ketayap ini jika dia menerima tempahan dari jiran Cinanya yang hendak membuat open house dan birthday party. Entah mengapa jiran Cina emak itu sukakan Dadar Gulung aka Ketayap berbanding dengan Karipap dan Kuih Lapis.

Resipi emak main agak-agak aje...jadi cik June pun biasa agak-agak juga. Sudah beberapa hari ini si Kakak pulang dengan kuih Ketayap. Entah berapa sen sekeping, lupa pula cik June nak tanya. Maka cik June pun mula mengasah bakat yang sudah lama terpendam itu. Yalah...tinggal tak ramai ni rasanya beli itu lebih jimat kerana kalau kuihnya sekeping lima posen pun, cik June boleh perlbagaikan. 

Semasa anak-anak sibuk menonton TV minda cik June mengatakan ada sebungkus lagi kelapa parut yang dibeli masih berbaki. Siang tadi semasa menyelongkar esbok, ternampak sebuku gula Melaka entah bulan Ramadan dulu punya barangkali. Maka 1) dua lembar daun pandan di petik dari pasu yang pokoknya hidup segan mati tak  mau itu. Dicuci, disimpul dan ditebar ke dalam kuali bersama secawan air dan sebuku gula Melaka. (dihancurkan terlebih dahulu agar cepat mencair) 2) Tapis dan dijerang kembali bersama sebiji kelapa parut. Di gaul rata dan masukkan secubit garam. 3) Apabila sudah sedikit kering, taburkan anggaran sesudu besar tepung gandum untuk mengelakan intinya daripada kelihatan peroi. 4) Jika sudah benar-benar likat, tutup apinya.






Setelah menyiapkan inti kelapa pada sebelah malam, usai solat subuh Cik June dah mula ke dapur. 1) 2 cawan tepung gandum diayak ke dalam sebuah mangkuk. 2) Taburkan dengan secubit garam.
3) Tuangkan air perlahan-lahan sambil dikacau dengan whisk agar bahan tadi larut dan rata. (Untuk lebih mudah, masukkan ke dalam blender) anak-anak akan perolehi adunan yang halus dan pastikan adunan itu tidak terlalu cair dan tidak pula terlalu pekat.
4) Lenserkan sedikit minyak di atas kuali leper, curahkan sesenduk adunan dan diratakan seperti membuat telur dadar. 



Ketayap aka Dadar Gulung


5) Isikan inti ke dalamnya dan digulung kemas.



Bekal si Kakak...


"Ketayap?" tanya si Kakak bila menelek isi bekal. "Mama pandai buat ketayap?"

Cik June jeling dia...ingat Cik June ni baru lahir semalam agaknya...ish...ish...ish! Dulu anak-anak tidak sukakan kuih yang berintikan dan bersalutkan kelapa. Itu sebab Cik June jarang atau senang cakap tidak lagi membuatnya. Kebetulan Inche' Somi pun tak suka dengan makanan yang manis-manis, maka kuih-muih ini hampir pupus kehadirannya di rumah ini.

Skill membuat kuih muih hanya akan ditonjolkan jika ada teman-teman dan sanak saudara yang datang berkunjung. Ia merupakan kuih yang mudah dibuat sebenarnya...inti kelapanya boleh diguna berulangkali untuk kuih-kuih yang lain yang menggunakan inti yang sama. Alhamdulillah...kuih lama ini masih lagi digemari.

Selamat Mencuba!




No comments:

Post a Comment