Sunday, November 11, 2012

Lapis Hawflakes...

Assalamualaikum to all.....

Practice Makes Perfect. Seperti tagline cik June tu...begitulah kita kalau membuat sesuatu. Mula-mula memang semuanya payah...mana ada benda yang senang? Mintak sedekah pun payah juga siap kena halau-halau lagi dan terpaksa membodohkan diri duduk tepi jalan minta belas kasihan orang. Kalau nasib tak baik, siap kena tangkap dengan pihak Majlis Bandaran lagi...hehehe

Ini kisah anak cik June yang mula berjinak-jinak ke dapur. Cik June yang sibuk memasak, mengarah dia membuat adunan untuk Kek Lapis Hawflakes yang dah bertahun tak pernah membuatnya lagi semenjak kek itu boleh dibeli. Cis!

Besan cik June yang berasal dari Miri Sarawak, telah membekalkan cik June dengan tepung Hong Kong. Jadi cik June usahakan untuk membuat salah satu adunan kek lapis Sarawak yang memerlukan tepung Hong Kong untuk membuatnya. Terima kasih Puan Halimah Junaidi.

"Ala...bukan payah sangat...google aje resipi dan ikut cara-cara membuatnya," arah cik June yang melihat dia macam takut-takut.

"Tak jadi ni rugi tau...banyak guna telur," sahutnya pula.

"Jadi tak jadi...rasanya tetap sama walau rupanya berbeza," sangkal cik June lagi menguatkan semangatnya untuk practice ke arah yang perfect. Bila lagi, kan?

"Yalah...yalah...adik buat la ni..." jawabnya dalam rela terpaksa. 

Dentam dentum....krang krung...lentam lentum....kelempang kelempung....akhirnya berjaya dia lalui cabaran yang cik June berikan siap dengan membasuh segala alat yang digunakan. *Itu yang bunyi macam dilanda topan Sandy tadi*

Tadaaa.........

Cer anda komen tang mana tak rupa kek lapisnya? 



percubaan pertama si Adik....


Tapi cik June pujilah...percubaan pertama Adik menjadi juga walau di awalnya tidak nampak lapisan kerana kulitnya tersiat ketika ditekan untuk memampatkan kek itu. Seterusnya sudah menjadi cuma warna pula agak kurang menyerlah, kan? Hawflakesnya pula tidak cukup ditabur pada setiap lapisan kerana sambil buat kerja sambil masuk mulut sekali. Namun, rasanya tetap sama.






Okey...anak-anak yang ingin sama mencuba, cik June sertakan dengan resipinya di bawah ini........

KEK LAPIS HAWFLAKES


resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : loyang  8" x 8" x 3"
  • 10 biji telur A
  • 300g tepung biskut marie (biskut marie dikisar halus, diayak dan kemudian barulah ditimbang)
  • 500g mentega berkualiti/pure creamy butter
  • 1 sudu besar ovallete
  • 75ml air sejuk (dari peti ais)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 100g gula kastor 
  • 300g susu pekat manis
  • haw slice/ hawflake secukupnya
  • 2 sudu besar pes pandan cap Koepoe-Koepoe(boleh juga menggunakan pes pandan jenama lain)
  • sedikit pewarna kuning telur (DJ menggunakan pewarna Star Brand)
cara-cara :
  1. Pukul telur, gula, esen vanilla, air sejuk, tepung biskut marie dan ovallete hingga kembang. 
  2. Dalam bekas yang lain, putar mentega dan susu hingga putih berkrim.
  3. Kemudian satukan langkah 1 dan 2. Putar sebati dengan menggunakan kelajuan paling minima.
  4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Lebihkan sedikit untuk adunan kuning. (bubuh pes pandan dan pewarna kuning) 
  5. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 180-200C atau mengikut kepanasan suhu oven masing-masing. Sediakan loyang yang telah disapu mentega dan dialaskan dengan kertas minyak/baking paper. 
  6. Masukkan 7 sudu besar adunan untuk lapisan kuning ke dalam loyang dan ratakan. Kemudian grill/bakar sehingga keperangan (lebih kurang 5-7 minit). Setelah masak, keluarkan dari oven. sekiranya lapisan nampak tidak sekata, tekankan perlahan-lahan dengan alat penekan kek.  Setelah  itu, tuangkan lagi adunan kuning dan ratakan. Buangkan gelembung/bubble jika ada atau hentak-hentakkan sedikit loyang tersebut sehingga bubble pecah dan adunan nampak licin. Barulah dimasukkan semula ke dalam oven dan bakar hingga perang. (ini untuk memastikan kek tidak berlubang-lubang dan lapisannya cantik sekata)
  7. Buat lagi untuk lapisan kuning hingga menjadi 3 lapisan. Untuk lapisan yang ketiga, susunkan kepingan hawflake secara rawak atau mengikut citarasa. Kemudian bakar hingga perang(x perlu ditutup dengan adunan). Kemudian masukkan lapisan hijau dan ulangi proses hingga habis. (PASTIKAN ADUNAN SENTIASA DIKACAU SEBATI DENGAN SENDUK/SPATULA/SUDU SEBELUM MELAPIS)
  8. Guna api atas dan bawah untuk lapisan pertama dan lapisan seterusnya menggunakan api atas sahaja sehingga habis. (Jika kek kurang masak, bakar untuk keseluruhan dengan memnggunakan api atas dan bawah selama 7-10 minit dengan suhu 140C-160C) 
  9. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan kek terlebih dahulu sebelum dipotong. Untuk menyimpan lebih lama, balutkan kek dengan plastik dan simpan di dalam bekas kek. Kemudian disejukkan ke dalam peti sejuk. 


Resipi di atas cik June kopipes dari sini >>>


Anak-anak yang berminat hendak membuat kek lapis...jengoklah ke dapur beliau yang banyak menyajikan Kek Lapis Sarawak yang cantik-cantik kejadiannya. 

Terima kasih cik June ucapkan kepada DJ yang tidak lokek dengan ilmu pembuatan kek lapisnya. Semoga pahala itu berpanjangan...aamiin!


Selamat Mencuba!





No comments:

Post a Comment