Tuesday, September 25, 2012

Nasi Impit...

Assalamualaikum to all......

Cik June awal bersara dari duduk menulis semalam kerana sama sibuk menghadap Astro yang menayangkan  Stranger Tides salah satu movie bersiri dari Pirate of The Carribeans. Tekun gila kami tiga beranak ngadap muka Jack Sparrow yang tak siap tu. Tapi cik June tak adalah melopong kosong aje...mata menonton, waktu lawak gelak juga. Tapi di atas tungku dapur sedang merebus ketupat segera Nona. Tangan meramas kulit kacang tanah yang digoreng tanpa minyak. Lesung batu dihangkut sekali ke depan TV sebab lepas tu senang nak menumbuk terus. Kalau guna blender, kacang tu lumat sangat, jadi tak sedap.

Si Adik sibuk teringin nak makan Nasi Impit untuk breakfast. "Kenyang sikit," katanya.


...bersama lauk sampingan


Ya lah tu!

Nasib baik Ketupat Segera Nona itu masih ada dalam simpanan, jika tidak puas pulak cik June nak mengimpit sendiri. Kalau nak himpit sendiri, nasinya perlu ditunggu dan dikacau selalu. Tetapi sekarang ini semuanya ada jalan mudah.

Rendang pun sudah boleh dibeli yang siap dalam tin, serunding dan sambal kacang juga. Cuma sayur lodehnya sahaja yang perlu dibuat sendiri.

Cakap pasal sayur, sarapan pagi ini tidak dengan sayur kerana stok sayur tidak bersesuaian dijadikan lauk sampingan. Ada ke nak makan Nasi Impit dengan sayur cendawan dan brokoli stir fry? Eeeee...tak sesuai langsung!

"Sambal kacang dengan serunding aje cukuplah..." cik June beritahu si Adik yang melopong memeluk kusyen menghadap TV itu.

Dia angguk.

Mujur cik June ada beli sebiji kelapa yang telah diparut, dapat dijadikan serunding untuk digandingkan dengan sambal kacang itu nanti.

Cik June ke dapur menyelongkar esbok, teringat masih ada udang kering lebihan raya hari tu. Tiga batang serai yang gemuk dipilih, 1/2 inci lengkuas, 5 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih, segenggam udang kering, sedikit kunyit hidup, sedikit halia, 5 tangkai cili kering yang siap digunting dan direndam dalam air panas terlebih dahulu, 2 sudu besar ketumbar dan 1 sudu jintan manis diblender lumat.

Bahan yang telah diblender tadi digaulkan dengan kelapa parut sehingga rata, perisakan dengan garam, gula dan asam jawa Xtra...hehehe *mcm tengah buat promosi pulak*. 

Cik June suka gunakan asam Jawa Xtra kerana ianya tidak berbiji. Sukat sahaja berapa banyak yang diperlukan di dalam satu-satu masakan itu. Memang mudah! Kalau menggunakan asam yang masih berbiji itu  agak leceh juga kerana selain bijinya, ia berserat pula. Silap-silap tumbuh pula pokok asam jawa di depan rumah cik June itu nanti jika tidak dibuang di tempat yang betul...kihkihkih...lawak bodoh tu...

Masaklah serunding tadi tanpa menggunakan minyak sehingga kering dan berderai. (Kena pasang radio siap-siap, jika tidak kepai kepala lutut hendak menunggu sampai kering. Kata orang tua-tua dulu, tak baik menyanyi di dapur...tetapi sebenarnya sambil memasak sambil menyanyi itu dapat menghilangkan rasa bosan berseorangan menghadap periuk kuali yang tidak pandai bercakap.)



Sambal kacang dan serunding kelapa...
.

Ooo...jap! Untuk resipi sambal kacangnya pula macam ni.....

Masukkan 1/2 kg kacang tanah yang siap ditumbuk kasar tadi ke dalam periuk bersama 1 camca teh asam jawa Xtra, 1/2 cawan gula merah dan bahan kisar iaitu -> 5 sudu makan cili kisar
                                                                                        4 batang serai
                                                                                        1 inci halia
                                                                                        1/2 inci lengkuas
                                                                                         8 ulas bawang merah
                                                                                         4 ulas bawang putih &
                                                                                         2 biji buah keras 

Gaul rata dengan air yang diisi sekali ganda dari paras bahan di dalam periuk tadi. Masukkan garam sebagai perisa dan boleh tambah gula jika mahukan kuahnya sedikit manis. Biarkan ia merenih di atas dapur sehingga pekat mengikut kehendak masing-masing.

Selamat Mencuba!































No comments:

Post a Comment