Thursday, May 17, 2012

Kek Karamel...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

Wah! cik June ni sekejap timbul, lama pulak tenggelamnya kan? Hehehe....
Kalau ada xtvt lain...memang cik June tak berkesempatan ke dapur. Sudah tentulah tak kan ada N3 hendak diupdatekan.

"Jom kita buat kuih yang warna-warni pulak....asyik warna coklat aje?" Cik June beritahu si Adik yang tidak ke kelas petang itu kerana kelasnya dicancel.

"Buatlah Kek Karamel tu...sedap aje nampaknya," kata si Adik pulak.

"Carilah resipinya dalam buku mama tu....lepas tu sediakan bahan-bahan yang diperlukan. Buat apa yang patut dulu, bila stuck nanti panggil," cik June beritahu dia sambil tangan sibuk menaip dialog-dialog dalam cerita yang sedang cik June karang itu.

"Ma! Adik tak pandai nak masak gula dia!!" Jerit Adik dari ruang dapur.


2 sudu makan gula dijadikan karamel....

"Coming!" sahut cik June sambil menekan butang 'SAVE'. Isy! Bahaya tu...kalau tidak kucing cik June yang suka tidur atas keyboard tu...pernah cerita sebanyak 236 muka surat dideletenya. Frust menonggeng cik June satu ketika dulu. Bukan senang nak siapkan satu cerita...makanya idea tu datangnya di waktu malam masa dah berguling-guling atas katil.

Gambar di atas menunjukkan cara membuat Gula Hangusnya.....
Sediakan loyang 8"....taburkan 2 sudu makan gula dan masak di atas api perlahan. Biar gula hancur dan warna bertukar perang. Ratakan gula dengan menyengetkan loyang kiri dan kanan. Biar gula sejuk. Gula yang keras ini akan retak dan berbunyi seperti kaca pecah. Ketepikan.

Kuning & putih telur yg diasingkan....

2) Bahan untuk karamel.....
    1/2 tin susu cair
    70 gm gula castor
    1/2 sudu teh vanilla
    3 biji kuning telur
Cara...
1. Kacau susu dengan gula hingga larut.
2. Kacau telur dan esen vanilla perlahan. Satukan dengan bahan susu dan dikacau perlahan.
3. Tapiskan ke dalam loyang gula hangus tadi. Ketepikan. Kalau hendak lapisan karamel yang tebal, gandakan sukatan susu dan kuning telur.



3) Adunan kek (bahan 1)......
    70 gm gula castor
    3 biji kuning telur
    135 ml air
    45 ml minyak masak
Cara.....
1. Pukul kuning telur, minyak dan air sampai gebu dan bertukar ke warna putih.
2. Masukkan gula castor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.


(Bahan 2)......
140 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
.....matikan mixer, masukkan tepung gandum dan baking powder yang telah diayak bersama. Masukkan sedikit demi sedikit sambil dikaup balik hingga semua bergaul sempurna.


Meringue......
6 biji putih telur ~pastikan jangan tercampur kuning telur
70 gm gula castor
1 sudu teh cream of tartar
Pastikan semua peralatan di dalam keadaan kering ~
Cara menyediakannya.....
1. Pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan gula dan cream of tartar dan terus memukul lagi dengan kelajuan tinggi hingga adunan kental dan kaku.
2. Campurkan 1/3 adunan meringue ke dalam adunan tepung tadi (adunan kek). Gaul rata secara kaup balik. Kemudian masukkan semua baki adunan meringue dan kaup balikkan sehingga rata dan bergaul sempurna.
3. Bahagi sama banyak dan letak pewarna kegemaran.
4. Tuangkan lapisan kek ini ke atas karamel. Tuangkan 3 sudu adunan hijau(contoh), 3 sudu adunan merah dan 3 sudu adunan kuning. Lakukan sehingga 3/4 adunan dan kemudian dikurangkan kepada 2 sudu pula. Lorekkan atas adunan dengan lidi. (Jika suka)
Nak sangat warna-warni....amek kaw!!


5. Panaskan oven terlebih dahulu....160 darjah Celcius ~ api bawah sahaja ~



6. Tuang air panas ke dalam loyang yang lebih besar dari loyang kek tadi. Letakkan loyang yang berisi kek dalam loyang air panas tadi.
7. Bakar selama 1 jam. Biarkan kek kekal di dalam oven sehingga renggang di tepi loyang. Terbalikkan di atas pinggan dan biarkan ia turun sendiri.





dah siap & dah diterbalikkan.....

Kek ni fragile sikit...harus disimpan semalaman didlm esbok...
Di sini berlaku kesilapan di dalam membahagi adunan. Oleh kerana bahagian hijau terlebih banyak, maka apabila sudah diterbalikkan, warna pelangi pada awalnya sudah dikacau dengan warna hijau tadi.
Jadi anak-anak yang ingin membuatnya pastikan adunan dibahagi sama banyak tau? Jika mahukan resipi dan cara yang lebih jelas, anak-anak boleh intai ke dapur Azlita Masam Manis. Mungkin cara beliau membuatnya lebih teliti. 
Terima kasih Azlita & minta maaf anak-anak nak lalu lalang mengintai ke dapur Ita pula. Walau apapun....rasanya memang sedap. 


Warnanya serabut sikit....

Selamat Mencuba!





No comments:

Post a Comment