Thursday, May 31, 2012

Mihun Soto...

Assalamualaikum dan salam sejahtera........

Perhatikan ejaan 'Mihun' tu anak-anak. Ada sesetengah mengeja 'Meehoon' tetapi menurut sumber dari Buku Prima, Grup Buku Karangkraf, ejaan sebenarnya ialah 'Mihun'. Maka anak-anak yang masih belajar itu kena berhati-hati ketika menggunakan perkataan itu di dalam karangan.

Terima kasih kepada cik/puan Nurfilzah Wahidon yang bersumberkan dari cik/puan Mahaya Mohd Yassin dari Pusat Latihan Guru di Seremban, kerana berkongsikan ejaan yang betul.

Untuk blogger macam cik June ni tak kisahlah kot, sebab kami guna bahasa santai sahaja ketika menulis untuk mengisi blog. Kalau terlalu formal pulak nanti tak ada 'umph' waktu membacanya, kan?

Okey...hari ni cik June buat Mihun Soto tanpa bergedil. Anak-anak cik June yang mahukan menu sebegitu di musim cuaca yang agak panas ini. Namun demikian, Mihun Soto ini harus digandingkan dengan sambal kicap cili padi yang membuatkan si pemakan itu tidak ambil peduli siapa yang lalu di belakang atau bertanya sesuatu kepadanya seperti....

"Pedas tak dik?"


Haram dia menjawab. Kemain tekun dia memintal mihun di hujung chopsticks sambil sebelah tangan memegang tisu yang dilekapkan ke hidung.

"Pedas la tu, kan?" Kalau tidak, tak kan dinamakan cili api?


Cik June ni kalau buat tak hengat dunia...macam awak tu tahan pedas pulak. Tapi kalau dimakan begitu sahaja, tentulah tak ada 'umph'nya. Teringin juga nak simbah-simbah sikit sambal kicap cili padi tu, kan?





"Besarnya ayam dia!" jerit Kakak di dapur yang sedang menyenduk kuah sup masuk ke mangkuk. Itu sebenarnya ayat gumbira dari Kakak yang memang gemarkan ayam sebagai makanan utama. Dia ni kalau diberi seekor ayam golek tu, tak payah share dengan orang lain.

Itu sebab kalau cik June beli, cik June akan jadikan lauk. Jadi ianya boleh dikongsi bersama. Ayam golek tadi cik June belah empat sahaja sebab di rumah ni tak payah nak berebut. Cik June biasa beli ayam golek di Tesco, balik rumah tinggal masakkan kuah supnya dan masukkan ayam golek tadi ketika kuah sup sudah menggelegak. Kecilkan api dan biarkan ia merenih.

Amek ko! Sampai lerai tulang jadinya.

Ini sebenarnya menu berulang...sudah berpuluh kali membuatnya. Anak-anak lebih gemarkan mihun berbanding mi kuning atau kuetiau.
Maka untuk N3 hari ini tidak disertakan resipinya. Kita jamu mata sahajalah ya?



Tersedak bagai nak gila cik June dibuatnya ketika sedang menjinak-jinakkan diri mencepuh sambal kicap tu, kawan sekolah cik June yang ditemukan di laman mukabuku menelefon menanya....

"June! Ko jadi tak pergi kenduri anak si Din kawen?" terjerit si Zainah di seberang sana talian.

"InsyaAllah," cik June jawab. Memang kebetulan emak cik June ada buat kenduri arwah sempena menyambut bulan puasa nanti. Kenduri rumah Din pada 2/6 dan emak pula 3/6. Di kawasan rumah emak cik June tu, kena booking tarikh kerana jiran tetangganya rata-rata orang Melayu kita. Emak pula kena pilih tarikh dalam cuti sekolah sebab kalau boleh dia hendak anak cucunya balik.

Oo...baru teringat. Bermakna minggu ini cik June tak payah nak membeli stok barangan dapur kerana cik June akan pulang ke rumah emak di Kluang, Johor. InsyaAllah. Semoga dipanjangkan usia dan sihat sejahtera.

Si Din ni sama batch dengan cik June masa sekolah dulu. Dia baru nak buat kenduri kahwin anak sulongnya. Maka habis teman sekolah yang ditemui di laman mukabuku ini dijemput menghadiri majlis itu dan tidak secara langsung dijadikan sebagai satu majlis pertemuan.

Wah! Korang kenal aku ke? Dulu bolehlah body macam model. Sekarang ni kerja aku masak dan makan aje. Jangan terkezut dan tak kenal aku sudah! Hehehe......

Jomlah layan Mihun Soto ni........






Selamat Menjamu mata!





No comments:

Post a Comment