Wednesday, May 9, 2012

Sandwich Goreng...

Assalamualaikum to all..........

N3 mudah cik June hari ini.........

Sandwich goreng...
Hendak dikatakan mudah, tidaklah begitu mudah kerana harus menyediakan tepung gorengan untuk menyaluti roti yang siap diisi inti, dicelup dan digoreng garing seakan membuat goreng pisang. Tetapi jika usahanya dilebihkan sedikit, maka hasilnya sudah tentulah menarik dan sedap.

Seperti biasa cik June gunakan inti sardin.....

Bahan inti sardin.....
1 tin sardin
1 biji bawang besar
Beberapa biji cili merah/hijau/cili padi
Perahan air limau kasturi

Cara menyediakannya.....
1. Bawang besar didadu
2. Cili merah/hijau/cili padi dihiris halus
3. Sardin dibuang tulangnya dan dilecek lumat.
4. Kemudian gaul rata dengan bahan dadu dan dihiris tadi, masukkan perahan air limau kasturi. Rasa asam garamnya.


Step by step ~ konon...hehehe
Cik June mencari goreng pisang untuk minum petang, tetapi ternampak peniaga tu menjual sandwich goreng ini. Entah berpa harganya, cik June tidak pulaklah bertanya. Tapi cik June perasan pernah nampak di dapur seorang blogger masak.

Jadi cik June tidak membelinya kerana yakin benar boleh membuatnya sendiri. Cuma kelainannya, inti yang digunakan sahaja. Yatie menggunakan sosej untuk intinya dan roti tadi digeleknya nipis untuk mendapatkan hasil yang rangup.

Anak-anak yang ingin cuba membuatnya, bolehlah ke dapur Yatie yang diperolehi dari dapur Ha Sue. Terima kasih anda berdua atas idea yang bernas dan sudi berkongsi resipi ini. Cik June kongsikan pula di sini untuk anak-anak yang teringin mencubanya.


Celupkan dengan bancuhan tepung....

Bahan untuk tepung goreng rangup...
2 cawan tepung gandum
2 1/2 cawan air
2 camca besar majerin
1 camca teh garam dan gula & pewarna kuning

Cara menyediakannya....
1. Campur kesemua bahan dan digaul sebati.
2. Celupkan roti ke dalam bancuhan tepung ini dan digoreng hingga garing.


Siap utk dimakan....

"Ma! Apa ni?" Tanya si Adik pagi itu.

"Sandwich," Jawab cik June pendek sambil mengemas dapur.

"Goreng?" Tanyanya lagi kerana biasanya kalau sandwich, lapiskan dengan salan timun dan tomato. Isi inti sardinnya dan dimakan begitu saja. Hari ini ada kelainan sikit pulak....itu yang bertanya. "Tak ada salad dan tomato pun?" Tanya si Adik lagi sambil membelek inti sandwich.

Cik June tak banyak cakap, terus buka esbok ambil daun salad dan, "...nah! Balut macam orang Korea tu....boleh aje, kita yang buat dia," hehehe...amek kau! Dah tinggal makan pun banyak songeh.






1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    ReplyDelete